Om materiens opprinnelse

en teori om hvordan universet har oppstått

Kolofon 2010 Heftet

I denne boken presenterer forfatteren en teori om hvordan universet har oppstått. Første del forklarer hvordan atomer dannes og hva som skjer når et atom bygges opp til mer komplekse strukturer og danner grunnstoffene. Del to tar for seg selve teorien om at universet har oppstått over lang tid, i motsetning til dagens Big bang-teori. Med litteraturliste.

Vår sivilisasjon er i stor grad basert på energi fra bruk av fossile brennstoffer som kull, olje og gass. Dette vil i det lange løp føre oss ut i alvorlige problemer. Problemet vil ikke være mangel på brennstoffer, men det stadig økende CO2-nivået i atmosfæren. E av menneskehetens store fremtidige utfordringer blir å utvikle en sikker, pålitelig og kostnadseffektiv (økonomisk bærekraftig) energibærer, som ikke baserer seg på fossile, brenn stoffer. Alternativet er atomenergi. Men frykt for anleggenes upålitelighet og lagring av det radioaktive avfallet gjør det vanskelig å få aksept for atomenergi som fremtidens energibærer. Ønsket om å bidra med kunnskap til løsning av disse problemene ligger til grunn for utgivelsen av denne boken.

Forlag Kolofon