Om Hanne Bramness' forfatterskap

av (redaktør) og Hans Kristian Rustad (redaktør).

Novus 2020 Heftet

Hanne Bramness var festivalpoet under Nordisk Poesifestival | Rolf Jacobsen-dagene i Hamar i 2019. Siden debuten med Korrespondanse i 1983 har hun med sine 16 diktbøker, hvorav fem for barn og unge, etablert seg som en av Norges mest betydelige poeter. Bramness er gjendiktet til flere andre språk, bl.a. fransk og engelsk, og hun er og selv en sentral gjendikter, særlig fra engelskspråklig poesi. Bramness var redaktør for Stemmens kontinent (1997-2007), en serie med gjendiktninger av kvinners poesi, og hun driver nå Nordsjøforlaget der gjendiktning av samtidslyrikk fra landene rundt Nordsjøen står sentralt. Bramness har vunnet en rekke priser, bl.a. Doblougprisen, Språklig samlings litteraturpris og Diktertavla. For sitt arbeid med poesiformidling fikk hun Wergelands åre i 2012.
Bramness' lyrikk er svært formbevisst og historisk orientert, en øyets poesi rettet både mot det som blikket «avskjuler» og det som ikke fremtrer for blikket. Diktene er sansenære og synestetisk sanselige, og der uttrykksformen tidligere kunne være streng og eksplisitt språkkritisk, er hun i de senere diktbøkene åpnere i formen, mer fortellende og direkte leserhenvendt. I Nordisk samtidspoesi. Hanne Bramness' forfatterskap belyses hennes diktning så vel som hennes gjendiktningsinnsats fra ulike ståsteder i artikler og essays skrevet av fremtredende forfatterkolleger og lyrikkforskere fra hele Norden. Skriftet inneholder også en lengre samtale med Hanne Bramness.

Forlag Novus

Utgivelsesår 2020

Serie Nordisk samtidspoesi (9)

Omtalt person Hanne Bramness

Språk Bokmål Flerspråklig Dansk Svensk