Ole Bull

republikaner blant konger og keisere

1837-1848

av (forfatter) og Chantal de Batz (oversetter).

Unipub forlag 2007 Innbundet

Andre bind av i alt fire om Ole Bull tar for seg Bulls konsertreiser gjennom Europa og Amerika i perioden 1837-1848, hans møter med mange av tidens største personligheter innen kunst og kultur, bl.a. Liszt, Schumann og H.C. Andersen, og hvordan konger og keiser kappes om å høre han spille. Korrespondansen mellom Félicie og Ole er et sentralt kildemateriale. Har litteraturliste, person- og stedsnavnregister.

Annet bind i biografien om Ole Bull - en kunstner og hans liv, tar for seg Ole Bulls eventyrlige og dramatiske konsertreiser gjennom store deler av Europa og Amerika i perioden 1837-1848.
På sin vei møter Ole Bull mange av sin tids største personligheter innen kunst og kultur. Han spiller med Franz Liszt og Felix Mendelssohn-Bartholdy og er omgangsvenn med Clara og Robert Schumann. Han rører H.C. Andersen til tårer med sitt spill og får Henrik Wergeland til å skrive en utførlig biografi om seg selv. Ole Bull spiller på noen av verdens fineste fioliner og lærer i denne perioden fiolinmakeryrket. For å fengsle publikum med sin virtuositet og sitt uttrykksfulle spill komponerer han vakre fiolinkonserter og fantasier. Konger og keisere kappes om å høre Ole Bull spille, men det er møtet med slavemotstandere og undertrykte folkeslag som gjør inntrykk og styrker Bulls republikanske sinnelag. Ved revolusjonens utbrudd i 1848 reiser han til Paris for å være der kampen for folkefrihet har sitt arnested.
I hvert av de i alt fire bindene følger den franske korrespondansen mellom Félicie og Ole Bull i en ny norsk oversettelse. I dette bindet er det tatt med 175 brev som gir et innblikk i en kjærlighetshistorie, preget av både konflikter og sterke følelser.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2007