Olaug til Klinken på Bede

Kolofon 2015 Innbundet

Olaug var bare 4 år da hennes far Johan ble tvangskastrert og døde av inngrepet. Uten far ble hun også morløs, for «Misjonen», barnevernet og Frelsesarmeen plasserte Olaug på 10 vernehjem/fosterhjem.
Olaug fikk 725.000 kroner i erstatning for overgrep og omsorgssvikt på disse forvaringene.

«Jeg vokste opp på Bede i en tid hvor det fortsatt var flere tatere bosatt her. Oddbjørn «Klinken» var en av de mest myteomspunnede, og framsto som en slags selverklært konge «eller kanskje gudfar i miljøet. Jeg husker ham som alltid velstelt og veltalende, og som bevisst ga inntrykk av å være økonomisk velbeslått gjennom en velfylt lommebok han gjerne viste fram.
Som liten elsket jeg og mine jevnaldrende å ta turen bortom «Rabben» for å se «Klinken» og hans omgangskrets spille poker. Vi ble riktignok jaget unna om vi kom for nær, men å se de store pengene skifte hender, var fascinerende.

Jeg gikk i klasse til en av døtrene til Oddbjørn og hans daværende kone Olaug, men det var sjelden foreldrene viste seg i skolesammenheng. Olaug var i det hele tatt en svært perifer person i dagliglivet på Bede.

Det ble pratet mye om Klinken-familien, om jentene som sjelden var å se i lek eller sosial omgang med sine jevnaldrende, og som aldri ble en del av miljøet i bygda.

Men hvem var de egentlig? Hva er historien deres? Hva levde de egentlig av? Hva foregikk mellom husets fire vegger? Det var spørsmål vi aldri fikk svar på.

I denne boka «Olaug til Klinken på Bede» får vi omsider et innblikk i det livet de levde. Den klargjør Olaugs rolle i familien og gir en forståelse for at ting ble som de ble. Men boka forteller samtidig en svært viktig og lite omtalt - historie om hvordan taterne og omstreiferne ble forfulgt av det norske samfunnet. En skamplett på den norske historien.

I all tid har Bede hatt et frynsete rykte på seg, nettopp på grunn av taterne. Forhåpentligvis vil denne historien også føre til at både Olaug og stedet får det ettermælet de fortjener!

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2015