Også krig er terror

et kritisk oppgjør med det nye NATO, krigene i Afghanistan og Kosovo og Norges egen rolle

G. Garbo 2002 Heftet

Forfatteren argumenterer for en norsk og internasjonal politikk som skaper fred og overvinner kriminalitet med fredelige midler. Han gjennomgår kritisk utviklingen av militæralliansen NATO fra forsvarspakt til angrepsmakt, og viser hvordan bombekrigene mot Jugoslavia og Afghanistan krenker både FN-pakten og andre deler av folkeretten. Har stikkordliste.

Gunnar Garbos bok OGSÅ KRIG ER TERROR er den første norske boka som gir en samlet skildring av den dramatiske endring som er skjedd med norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk etter at NATO endret hovedoppgaven fra forsvar av medlemslandene til militære intervensjoner ute i verden. For første gang på tre - fire hundre år har norske styrker de siste par årene deltatt i kriger i fremmede land uten at Norge var angrepet. Dette kan bli et mønster som gjentar seg når som helst. Derfor trengs det etter forfatterens mening en langt mer gjennomgripende debatt om kursendringen og om vi bør fortsette på denne veien eller ikke.. I boka gjennomgår Gunnar Garbo utviklingen av NATO fra 1949 og fram til i dag. Han avslører motsetningen mellom de forsikringene folk og Storting den gangen fikk og det som nå skjer. I grundige kapitler tar han for seg både krigen om Kosovo og den såkalte krigen mot terrorismen. Han viser hvordan selvtekten til NATO undergraver folkeretten og svekker FN. Forfatteren legger ikke skjul på at han har grepet arbeidet an fra et kritisk utgangspunkt. Men han understreker også at de dataene han bygger på, skriver seg fra anerkjente forskere og utredere. Særlig går boka sterkt i rette med den mangelfulle saksbehandlingen på det politiske planet i Norge. Gunnar Garbo hevder at regjeringene våre . enten de var ledet av Bondevik eller Stoltenberg . sviktet grovt når det gjaldt å tenke alternativt, å se at mekling og forhandlinger, ettterforskning og rettsbehandling, er langt bedre og mer effektive tiltak til å bekjempe vold og terrorisme enn å ty til vold selv. Vold avler vold. Samtidig gjelder det å fjerne grobunnen til den internasjonale terrorismen ved å skape et likeverdig samarbeid mellom rike og fattige folk og ikke fortsette med å fordele jordens avkastning så opprørende urettferdig som i dag Gjennom boka dokumenterer forfatteren at under behandlingen av disse sakene ga regjeringen gjentatte ganger Storting og folk direkte misvisende opplysninger

Forlag G. Garbo

Utgivelsesår 2002