Offentlig informasjons- og kommunikasjonsarbeid

mål og metoder

Kommuneforl. 2007 Heftet

Boken forklarer hvordan man kartlegger og analyserer informasjonsbehovene i kommuner og alle typer offentlige virksomheter og hvordan man kan lage en helhetlig informasjonsplan og gjennomføre konkrete tiltak. Den passer for både små og store kommuner, fylkeskommunale og statlige virksomheter og de som har direkte tjenesteyting og service ovenfor innbyggerne. Offentlig ansatte vil ved hjelp av denne boken kunne legge opp informasjonsvirksomheten i sin etat. Med litteratur og referanser.

Offentlig kommunikasjon er viktigere enn noen gang. Dialog mellom den offentlige forvaltningen og innbyggerne er nødvendig for å styrke forvaltningens legitimitet som myndighet og pålitelig forvalter av fellesverdier. Kommunale, fylkeskommunale og statlige virksomheter forvalter ordninger som har stor betydning for folkes velferd. Kunnskap om ordningene kan være avgjørende for mange menneskers livskvalitet. I boken presenteres metoder og hjelpemidler for systematisk å kartlegge informasjonsbehov, planlegge informasjonsarbeid og å gjennomføre konkrete informasjonstilak. Samtidig formidles kommunikasjonskunnskap som grunnlag for å treffe valg av strategier og tiltak når det gjelder aktuelle målgrupper. Boken egner seg for ledere og informasjonsmedarbeidere i kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter. Den er også velegnet for studenter innenfor kommunikasjonsfaget.

Forlag Kommuneforl.

Utgivelsesår 2007