Øverst på jordkloden

barn og unge på Svalbard

av (utgiver).

Orkana 2000 Innbundet

Boka er et møte med Svalbard gjennom barn og unges tekster og tegninger. De forteller om hverdager der isbjørner og snøskuterturer er dagligdags, om arbeidsplasser i gruvene, om mørketid og skinnende nordlys, om sola som jubles velkommen på ei trapp, og om hvor vanskelig det kan være når det ikke er noen trær å gjemme seg bak. Bidragsyterne er i alderen to til seksten år

"Ville du hatt 18 minus eller 20 pluss i april?"
Hvordan opplever barn og ungdom å vokse opp på 78 grader nord . i verdens nordligste familiesamfunn?I et landskap der mørketid og 24 timers sol avløser hverandre, der isbjørn og polarrev er en del av hverdagslivet, og der snøscooteren er viktigere enn bilen.
Øverst på jordkloden er resultat av et tusenårsprosjekt i regi av Svalbard Samfunnsdrift, der barn og unge i alderen 2-16 år kommer til orde gjennom tekst og tegninger.
Med humor, innlevelse og presise observasjoner beskriver de sin særpregede oppvekst under polarhimmelen.
"Det er ikke den deiligste følelsen å ha en isbjørn fem meter unna."

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2000