Øst for Dunkelpiggen

Gyldendal 2012 Innbundet

Fiola bor i en høyblokk midt i byen, men drømmer om å sove i telt i skogen. Da naturfaglæreren Hildur forteller om en blomst som heter fjellfiol, bestemmer Fiola seg for å dra på ekspedisjon sammen med bestevennen Peter.

Skummel og fantastisk eventyrekspedisjon

Fiola har alltid følt seg annerledes. Mens resten av familien er bymennesker som elsker høyblokken de bor i og den deilige, støvete byluften, lengter Fiola etter høye fjell, dype daler og å sove i sitt eget telt. Når naturfaglærer Hildur siste dag før sommerferien holder foredrag om den vakre Blomsterdalen, får Fiola en idé. Og når Hildur beskriver den vakre Fjellfiolen, som bare blomstrer akkurat nå, og som nesten heter det samme som Fiola, har hun bestemt seg. Hun skal på ekspedisjon! Neste morgen sniker hun seg ut av byen med telt og tursekk og bestevennen Peter. De har aldri vært i skogen før, ikke på fjellet eller på vidda heller, og i alle fall ikke i skikkelig tordenvær. Heldigvis har Fiola med både kart og kompass. Som hun nesten vet hvordan hun skal lese. Og det kan vel ikke være pøsende isregn flere dager i strekk? Eller ...?
En spennende ekspedisjonsfortelling om mot, retningssans, solid vennskap og, dessverre, en lunefull naturfaglærer.

ISBN13 9788205422742

EAN 9788205422742