Økonomisk politikk i en turbulent verdensøkonomi

SNF årbok 1999

av (forfatter) og Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning (utgiver).

Fagbokforlaget 1999 Innbundet

Årboken omhandler økonomisk politikk i en turbulent verdensøkonomi, og oppmerksomheten rettes særlig mot de mer makroøkonomisk pregede problemstillingene i norsk økonomi. Bidragene omfatter analyser av pengepolitikken, studier av budsjett- og skattepolitikken, vurderinger av strukturpolitikken i lys av petroleumssektorens gradvis avtagende betydning, og dessuten nærmere dokumentasjon av elementer i det globaliserte kapitalmarkedet Norge er en del av. Har litteraturlister.

Kompetanse er blitt et nøkkelbegrep når noen i dag skal svare på hvordan bedrifter og samfunn skal sikre sitt fremtidige inntektsgrunnlag. Begrepet går igjen i de fleste foredrag og diskusjoner om dagens og fremtidens økonomiske utvikling. Men om begrepet er hyppig i bruk, er det langt fra klart hva som er dets innhold, og hvordan kompetanse best utvikles og stimuleres. Artiklene i boken drøfter i generell forstand ulike aspekter ved den rolle og betydning som kunnskap og kompetanse har for verdiskaping og økonomisk vekst, og ved utfordringer som dette fører med seg for ledelse, strategisk tenkning og politikk. Forfatterne representerer ulike disipliner, og de har erfaring fra ulike ståsteder. Det gir variasjon både i vinkling, perspektiv og tematisk fokus. Til sammen gir forfatterne et bredt og tankevekkende overblikk over sentrale aspekter knyttet til et aktuelt, men komplekst tema.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999