Økologisk helselære

en innføring for medisin- og helsefagstudenter

av (forfatter), Iver Mysterud (forfatter), Merete Steen (forfatter) og Per Fugelli (forfatter).

Ad Notam Gyldendal 1996 Heftet

Boka har forklaringer på de viktigste begrepene i den økologiske helselæren. Den omhandler kunnskap om samspillet mellom mennesket og miljøet og om menneskets tilpasning til belastninger og utfordringer. Her presenteres problemstillinger og eksempler på praktisk anvendelse av denne kunnskapen. Forfatterene drøfter til slutt framtidens helsefaglige utfordringer. Med arbeidsoppgaver, litteraturliste og stikkordregister.

Denne boka gir spennende faglige innspill til hvordan samspill både kan tenkes og praktiseres innenfor helsesektoren. Forfatterne (en økolog og tre leger) har fått til en unik kobling av naturvitenskapelig, samfunnsvitenskapelig og humanvitenskapelig kunnskap. I første del av boka gjennomgås naturlige, sosiokulturelle og eksistensielle betingelser for god helse. I den andre delen av boka gir forfatterene eksempler på hvordan kunnskapen om helse og miljø kan omsettes i praktisk handling. Samhandlingen med pasienten settes i sentrum.

Forlag Ad Notam Gyldendal

Utgivelsesår 1996