Oder

II

av (forfatter), Kari Näumann (oversetter) og Kari Näumann (redaktør).

Solum Bokvennen 2020 Innbundet

I årene 1954 til 1959 kom det fire samlinger med oder fra Pablo Nerudas hånd. Selv om han på den tiden allerede var en av de mest leste lyrikere på det søramerikanske kontinentet, ønsket han å nå ut til enda flere, både til høyt skolerte mennesker og til fattige gruvearbeidere. Han sier selv at han ville ned til fundamentene, til det opprinnelige, med andre ord det som angår oss alle.

Nerudas oder er hyldningsdikt til de enkle tingene rundt oss: en tunfisk på markedet, stolen og hunden - men også til misunnelsen og solidariteten. Han løfter fram de mest uventede ting og lar oss se det i et nytt lys; apoteket, tunfisken på markedet, en vaskekone om natten, alle ting fortjener sitt dikt. Av og til smugler han også inn en forsiktig propaganda for sitt politiske syn.

Gjennom de elementære tingene dikter Neruda om livet selv, om våre forbindelser til hverandre, og plassen vår i naturen og universet.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2020