Odd Eidem

en penn av honning, en penn av sennep

Koloritt 2008 Innbundet

Boken omhandler forfatteren Odd Eidems liv og virke fra det første møtet med sin blivende kone til hverdagsliv og arbeidsliv, litterær suksess og fram til hans siste dager. Forfatterens forhold til politikk, kunst, teater, og bakgrunnen for hans anti-ideologi blir også tatt opp i boken.

Få har med sin ordkunst nådd frem til et så stort og begeistret publikum som Odd Eidem. Verken i stil eller innhold liknet han noen annen. Ekte og levende forteller Bjørg Jønsson om denne muntre stilkunstnerens besettende kjærlighet til Ordet og om hans livslange vakttjeneste overfor det norske språk som ville ha vært fattigere uten ham. Etter mer enn 20 års ekteskap med Odd Eidem har Bjørg Jønsson tegnet et nærbilde av ektemannens virke og skjebne som ble delt og utspilt mellom Nesodden og en liten middelalderlandsby i Provence. Hun forteller om deres første muntre møte "da en forfatter fremdeles kunne snakke om Ordet uten at noen lo", om hvor nært og ømt de ble knyttet til hverandre til tross for stor aldersforskjell. I kjappe humoristiske skisser gir hun et innblikk i hverdagslivet slik det artet seg i et forfatterhjem, om slitsomme arbeidsår og om Odd Eidems eventyrlige litterære suksesser, ikke minst med hans egen litterære oppfi nnelse, flaneriet, som nådde frem til et nesten utrolig stort publikum. Hun forteller også om bakgrunnen for den heftige anti-ideologen Odd Eidem og hans forhold til politikk, kunst og teater - og om vennekretsen av skribent-personligheter. Gripende og intenst beretter Bjørg Jønsson om Alzheimer-sykdommens ubønnhørlige og skånselsløse angrep på Odd Eidems skapende fantasi og som førte til det brutale sammenbruddet av deres personlige verden. Hun gjør det med en sårbar poesi og refleksjon som ligger utenfor tilintetgjørelsens og glemselens rekkevidde. Bjørg Jønsson har bred bakgrunn som journalist og skribent. Som nyutklekket litteraturviter fra Edinburgh med spesialitet Katolsk konvertitt-litteratur, begynte hun som litteraturanmelder i VG og ble samtidig en kjent skribent i Farmand hvor hun skrev under merket Femina. Hun har vært ansatt som kulturjournalist og kommentator i Aftenposten og har skrevet flere skjønnlitterære bøker.

Forlag Koloritt

Utgivelsesår 2008