Objektorientert programmering med Python

Fagbokforlaget 2024 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Objektorientert programmering med Python er en lett tilgjengelig innføringsbok skrevet for å dekke pensum i grunnleggende objektorientert programmering ved universiteter og høgskoler. Objektorientert programmering (OOP) organiserer kode rundt objekter, noe som gjør det lettere å modellere virkelige objekter og deres interaksjoner på en naturlig måte. OOP har fordeler som modularitet, gjenbrukbarhet, enkel feilsøking, skalerbarhet og bedre vedlikehold. Det ble utviklet ved Universitetet i Oslo på 60-tallet og har nå blitt det mest utbredte programmeringsparadigmet verden over. Python har en enkel og lesbar syntaks som gjør det svært brukervennlig. Det støtter fullt ut OOP og er derfor et velegnet språk for å lære og forstå objektorienterte prinsipper. Boken er strukturert med korte og oversiktlige kapitler som følger progresjonen til et typisk grunnkurs i OOP. Hvert kapittel avsluttes med oppsummerende eksempeloppgaver, så du får testet forståelsen. Du trenger ingen forhåndskunnskaper i programmering, da boken starter fra grunnleggende konsepter og bygger videre derfra. Så enten du er nybegynner uten programmeringserfaring eller mer erfaren og ønsker å dykke dypere inn i OOP med Python, vil denne boken være for deg. Henrik Hillestad Løvold er universitetslektor ved UiT – Norges arktiske universitet og Universitetet i Oslo. Han underviser begynneremner i programmering med Python.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2024