Nytte og behag

Det Nyttige Selskab 250 år

av (forfatter), Thomas Ewen Daltveit Slettebø (forfatter) og Inga Henriette Undheim (forfatter).

Kapabel 2024 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Det Nyttige Selskab ble stiftet i Bergen i 1774, og er en av Norges eldste frivillige organisasjoner. Selskapet har fulgt byen og landet gjennom store samfunnsendringer – fra nød og uår, til overflod og velstand.

Nytte og behag – Det Nyttige Selskab 250 år forteller historien om hvordan selskapet ble formet, men også hvordan selskapet selv har bidratt til å forme samfunnets utvikling i denne lange perioden. I starten var Det Nyttige Selskab et tidstypisk landhusholdningsselskap som jobbet for å forbedre tilstandene både i Bergen og i vestlandsbygdene. Etter hvert dreide selskapets fokus i estetiserende retning og mot det å gjøre Bergen til en vakrere by å bo i. I dag er både Det Nyttige Selskab og selve nyttebegrepet atter en gang i endring for å møte fremtidens utfordringer.

Hovedpersonen i denne boken er selskapet selv. Hvordan og hvorfor ble Det Nyttige Selskab grunnlagt? Hva var selskapets prosjekt, og hvordan har selskapet egentlig klart å overleve i 250 år? Alt dette søker denne jubileumsboken å finne svar på.

FORFATTERNE:

Gina Dahl er førstebibliotekar ved Universitetsbiblioteket i Bergen. Dahl er spesielt opptatt av bergenshistorie, men har også gitt ut flere monografier på temaene bok- og kristendomshistorie.

Thomas Daltveit Slettebø er førsteamanuensis i historie ved Høgskulen på Vestlandet. Slettebø har forsket på politisk kultur, minnepolitikk og historiografi i Danmark-Norge i tidligmoderne tid.

Inga H. Undheim er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Høgskulen på Vestlandet. Undheims forskingsinteresser spenner vidt – fra 1700-tallets skillingsviser til 2000-tallets barne- og ungdomslitteratur.

Billedredaktør:

Bjørn-Arvid Bagge er universitetsbibliotekar, lokalhistoriker, forfatter og foredragsholder. Bagge har skrevet en rekke bøker og artikler om Bergens historie, og er også lørdagsskribent i Bergens Tidende.

Forlag Kapabel

Utgivelsesår 2024