Nyorganisering i prestetjenesten

evaluering av forsøkene

av (forfatter), Cathrine Hansen (forfatter) og Stiftelsen kirkeforskning (utgiver).

Tapir akademisk forlag 2003 Heftet

Boken presenterer den formelle sluttevalueringen av forsøkene med nyorganisering av prostetjenesten, og inneholder lokale evalueringer fra forsøk i Ytre Sogn, Trondheim, Arendal, Sandefjord, Sør-Hålogaland, Oslo og Øvre Romerike, samt en evaluering av totalforsøket. Har litteraturliste.

I boken presenteres den formelle sluttevalueringen av forsøkene med nyorganisering av prestetjenesten. Prestetjenesten er blitt sett på som regelstyrt, og det er vært etterlyst en mer personlig ledelse og styring i kirken. Forsøkene fant sted i årene 2000 til 2002, og de skulle prøve ut alternativ organisering av prestetjenesten. Det er mulig å vurdere forsøkene som mange enkeltprosjekt og som ett overordnet prosjekt. I denne boken vises evalueringen fra begge perspektivene. Boken inneholder lokale evalueringer fra forsøk i Ytre Sogn, Trondheim, Arendal, Sandefjord, Sør-Hålogaland, Oslo og Øvre Romerike, samt en evaluering av totalforsøket. Gjennom forsøkene er det skapt et endringsklima i de fleste forsøksområdene, og de fleste steder ønsker man å fortsette med organisatorisk og ledelsesmessig nytenkning vist at prester bør tilsettes i områder som er større enn dagens prestegjeld skapt en prostestilling som innebærer en mer rendyrket lederrolle. Forsøkene har hatt ulikt fokus og ulike utviklinger. Det vises eksempler på hvordan det stilles andre krav til organisering og ledelse av prestetjenesten i storbyer enn i områder med store avstander. I boken stilles det kritiske spørsmål til biskopenes rolle som ledere enkeltvis og gjennom bispekollegiet. Forsøkene gir kunnskap som må anvendes for utviklingen av fremtidens kirke. Kirken må bli profesjonell også ledelsesmessig. Det vil være behov for sammenslåinger og spesialiseringer, samt ledelsesmessig bevisstgjøring på ulike nivåer. Prosessen som er påbegynt gjennom forsøkene med nyorganisering av prestetjenesten har vært positiv, og det er ikke noe som tyder på at den vil stoppe. Morten Huse (f. 1953) er professor ved Handelshøyskolen BI i Oslo og Bocconi universitet i Milano i tillegg til å være forsker ved KIFO. Cathrine Hansen (f. 1971) er cand.philol. med kristendom hovedfag og forskningsassistent ved KIFO.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2003