Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken viser hvordan nyheter oppstår og formes, og peker på hvilke bevisste og ubevisste psykologiske faktorer som spiller inn. Den tar blant annet for seg temaer som påvirkning, makt, gruppepress og propaganda. Boken er først og fremst beregnet på journalister og andre som jobber i mediebransjen. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
I nyhetsredaksjonene planlegger journalistene hvilke saker som skal lages og hva som skal dekkes av hendelsesnyheter, kjendisstoff og politisk utspill. Vi tenker ofte at det ligger grundige valg og begrunnelser bak måten nyhetene blir til på. Men selv om vi liker å tro at de valgene journalistene gjør er frie og objektive, er det mange psykologiske faktorer som spiller inn, bevisst og ubevisst.
Nyhetenes psykologi gir større innsikt i hvordan vi skal forstå verden og hvordan nyhetene oppstår og formes. Det er en bok om spennende prosesser som handler om påvirkning, makt, gruppepress, mentale snarveier, propaganda, tillit og en rekke psykologiske forhold vi ikke er herre over.
Hvorfor er det slik at to øyenvitner som har vært på samme sted, forteller to ulike historier? Hva er det som skjer når «blodtåka» siger inn over redaksjonene og alle følger samme spor? Hvorfor stoler vi på nyhetsoppleserne på tv?
Dette er en bok for journalister, folk som jobber i tilknytting til mediebransjen og alle andre som leser, ser og hører nyheter.
Forlag IJ-forlaget
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788271472900
EAN 9788271472900
Språk Bokmål
Sider 139
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket