Omtale fra forlaget
Internasjonalt har det utdanningshistoriske feltet endret seg og vokst de siste tiårene. I samme periode har skole- og pedagogisk idéhistorie i Norge mistet sin tradisjonelle posisjon innen pedagogikk og lærerutdanning. De siste årene har derimot utdanningshistoriske tema blitt løftet innen samfunnsvitenskap, humaniora og ulike skolefag. De ni artiklene i denne antologien gir eksempler fra dagens utdanningshistoriske perspektiv og forskning. Som samlet verk viser dette feltets dybde, bredde og relevans for skole og samfunn. Bokens ni artikler bygger på foredrag fra den første norske utdanningshistoriske konferansen arrangert i april 2023. I Drammen møttes drøyt 70 norske og skandinaviske forskere med utdanningshistorie som felles interesse og fokus. Konferansen ble arrangert av ”Nettverk for norsk utdanningshistorie”, dannet i 2022 etter nordisk og særlig svensk inspirasjon. Nettverk for norsk utdanningshistorie, den første konferansen og dette verket befester og gir løfte om en ny norsk utdanningshistorie. Vi setter punktum for den første konferansen og ser fram til neste i Bergen 2026. Artiklene viser hvordan skole og utdanning historisk speiler samfunnet og utvikling over tid. Vi får innblikk i koblinger mellom reformpedagogikk og demokratisering, mellom en tids samfunns- og borgerideal og skolefagenes innhold. Lenge påvirket nasjonsbygging og nasjonal identitet lærebøker, slik læremidler i kunnskapsløftenes tid preges av menneskerettigheter og demokrati. Vi ser også hvordan velferdsstatens politiske og pedagogiske prosjekt legitimerte psykologisk sortering og kategorisering av barn, og dveler ved forhold mellom bevaringspolitikk, kildetilgang og kunnskapshistorie. Over tid har ulike ambisjoner, vitensfelt og kunnskapssyn slått inn og preget elevens og skolens verden. Artiklene viser hvordan norsk pedagogikk, skole og utdanningsfelt samtidig er preget av særnasjonal tradisjon og internasjonale ideer fram mot vår tids «usamtidighet». Kunnskap om de historiske linjene er nødvendig for å gi morgendagen retning. Skole og utdanning er i sin natur framtidsrettet. Utdanningshistorie gir pedagogisk kart og kompass.
Forlag Cappelen Damm forskning
Utgivelsesår 2025
Format Heftet
ISBN13 9788202885373
EAN 9788202885373
Språk Bokmål Nynorsk Flerspråklig Engelsk Svensk
Sider 205
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket