Nye stemmer i norsk pedagogisk humanioraforskning

av (redaktør) og Lars Løvlie (redaktør).

Fagbokforlaget 2011 Heftet

Her presenterer åtte medlemmer av den nasjonale forskerskolen Humaniorastudier i pedagogikk seg med artikler relatert til deres doktorgradsprosjekter. Artiklene illustrerer mangfoldet i pedagogisk filosofi og historie. Har litteraturlister.

Denne boka er et av resultatene fra den NFR-finansierte nasjonale forskerskolen Humaniorastudier i pedagogikk. Her presenterer åtte medlemmer seg med artikler som er relatert til doktorgradsprosjektene deres. Disse nye stemmene som naturligvis ikke utgjør alle nye stemmer i norsk pedagogisk humanioraforskning viser at feltene pedagogisk filosofi og historie har en gledelig rekruttering. Artiklene illustrerer det store mangfoldet i pedagogisk filosofi og historie. Her finner vi glimt fra spesialpedagogikkens historie, og entreprenørskap er temaet i to artikler, fra helt ulike perspektiver. Det føres diskusjoner om hva som skjer når vi plutselig ser ting på en annen måte, og om mulighetene for et naturalistisk danningsbegrep. Til slutt finner vi artikler om norsk pedagogisk historie, fra etterkrigstidens demokratiopplæring via et lærerutdanningsforsøk til ivaretakelsen av vår kollektive pedagogiske hukommelse. Tone Kvernbekk er professor i pedagogisk filosofi ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo. Lars Løvlie er professor emeritus ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo. MEDIA: Einar Sundsdal, Danning nedenfra, artikkel på salongen.no. Lagt ut 7. mai 2012. http://salongen.no/-/bulletin/show/732578_danning-nedenfra "Foruten å være verdifull som bok, staker denne utgivelsen ut en vei i pedagogisk forskning som er av stor betydning for Norge som demokrati" Hansjörg Hohr, Norsk Pedagogisk Tidsskrift

Forlag Fagbokforlaget