Nye ord 5

norsk for nybegynnere : norsk som andrespråk : særskilt norskopplæring

av (forfatter), Hippas Eriksson (forfatter) og Emma Göthner (illustratør).

GAN Aschehoug 2015 Heftet

Nye ord-serien passer for elever som har ingen eller få forkunnskaper i norsk, med andre ord de som er "nybegynnere".
Nye ord 1 -5 er bøker som i hovedsak retter seg mot undervisning av elever som nylig har kommet til landet - elever i alfabetiserings- og/eller mottaksklasser. De kan også brukes av elever som går i ordinær klasse og kan kommunisere litt på norsk, men som trenger å lære seg de språklige strukturene og å utvide det norske ordforrådet sitt.
Nye ord 1 og 2 tar utgangspunkt i de viktigste arenaene for elevenes språklæring: hjemmet og skolen. Elevene får her jobbe med ord og begreper som er sentrale i hverdagen deres. Dermed får elevene hjelp til å kunne snakke om det som er viktig for dem - fra første dag.
Nye ord 3-5 er bygget over samme lest som Nye ord 1-2, men henvender seg hovedsakelig til elever som begynner med norsk på et senere tidspunkt i skoleløpet og kan brukes helt uavhengig av om man har brukt Nye ord 1-2 tidligere i løpet. Temaene her starter også med det som ligger elevene nærmest: skolen, hjemmet, nærmiljøet, for å ende opp (i Nye ord 5) med litt videre temaer som skole- og lokaldemokrati, kjærlighet, geografi og sikkerhet i hverdagen.
Hovedmålgruppa for Nye ord 1 og 2 er elever på småskoletrinnet og Nye ord 3-5 elever på mellomtrinnet, men bøkene kan med fordel også brukes av eldre elever som er "nybegynnere i norsk", enten de er ungdommer eller voksne. Temaene er aktuelle for alle!

Forlag GAN Aschehoug

Utgivelsesår 2015