Ny som lærer

sjansespill og samspill

av (redaktør), Gunnar Engvik (redaktør) og Brit Hanssen (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2010 Heftet

I denne boken settes søkelys på tema som er aktuelle ved veiledning av nyutdannede lærere. Forfatterne setter situasjonen lærerne er i inn i en rasjonell sammenheng, slik som lærerarbeid, profesjonsutvikling, kvalifisering i yrket, kompetanseoppbygging, erfaringslæring, kolleger, fag, skolen som organisasjon og ledelsen ved skolen. Boken er aktuell innen utdanningen av veiledere for nyutdannede lærere, og vil også være nyttig for lærere som allerede har en veiledningsfunksjon i barnehage og alle skoleslag, for nye lærere og førskolelærere, skoleledere og skoleeiere, og andre som arbeider med lærerutdanning i forvaltningen. Har litteraturlister.

I denne boka setter erfarne forskere og pedagoger søkelyset på hvordan nye lærere skal lære å være lærere - og utvikle sin profesjonalitet. Det er mye man skal forholde seg til som ny lærer, enten man arbeider i barnehage, skole eller videregående opplæring.
Denne boka setter søkelyset på noen av disse forholdene: - lærerarbeid - fag og elever - profesjonsutvikling - kvalifisering i yrket - kolleger - skolen som organisasjon - ledelsen ved skolen Temaene settes inn i en relasjonell sammenheng, fordi forståelsen av relasjonene og samspillet på arbeidsplassen har en avgjørende betydning for læreres møte med yrket, for deres profesjonelle utvikling og for om de blir i yrket.

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251925143