Nurket kommer med toget

av (forfatter) og Susana Santos (illustratør).

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

En dag får Bolla og Bottifor et brev fra tanta Bossa i Ålesund. Hun spør om de kan passe Nurket mens hun er på ferie. De drar til stasjonen og får utlevert Nurket, tar ham med hjem og gjør så godt de kan. Men er det virkelig det rette Nurket de har fått med seg hjem? Det er noe som ikke stemmer.

En dag dumper et brev inn til Bolla og Bottifor'n. Tante Bossa i Ålesund skal på ferie og lurer på om de kan passe Nurket mens hun er borte. I full fart bærer det til stasjonen, og de rekker akkurat fram idet toget ruller inn mot perrongen. Det er bare en dyretransporten med toget den dagen, så dette må vel være Nurket. Men hvor stort kan et nurk være? Kan det ha skjedd en feil? Torbjørn Moen er en forfatter som gjennom sine tidligere utgivelser har henvendt seg til ungdom. Nå går han i den motsatte retningen med en bildeboktekst som er et funn for helt små barn og deres foreldre. Her er humor, som også når voksne, og akkurat nok spenning for de aller minste. Illustratør Susana Santos, utdannet ved en kunst- og håndtverkskole i Portugal. Dette er hennes første bildebok.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999