Omtale fra forlaget
En av tiårets mest innflytelsesrike bøker. Nobelprisvinner i økonomi Richard H. Thaler og Holbergprisvinner Cass R. Sunsteins bestselger endelig på norsk!
Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg.
Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men altfor ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre.
Forfatterne inviterer oss med inn i en annen verden, tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne feilslutningene vanlige mennesker er tilbøyelige til å gjøre og designe miljøer som gjør det lettere å velge smart. De kaller det valgarkitektur, å utforme noe slik at man forsiktig dultes i en fordelaktig retning, uten å begrense folks frihet til å velge. Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.
Forlag Dreyers forl.
Utgivelsesår 2019
Format E-bok
ISBN13 9788282655002
EAN 9788282655002
Språk Bokmål
Sider 338
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket