NSW Arkitektur

av (redaktør), Lasse Tømte (oversetter), Geir Rognlien Elgvin (medarbeider) og Sean Alistair Edwards (medarbeider).

NSW Arkitektur 2021 Innbundet

NSW er et av Norges største, uavhengige arkitektmiljøer lokalisert på tre steder - i hovedstaden Oslo, i innlandsbyen Hamar og i kystbyen Svolvær i Lofoten - strategisk plassert for å kunne håndtere arkitektoniske utfordringer og planutfordringer over hele landet. Arkitektmiljøet NSW tilbyr også tjenester i en rekke andre land.

NSW konsern består av to firmaer: NSW Arkitektur (tidligere Narud Stokke Wiig Sivilarkitekter) som ble etablert i 1979 og Studio NSW (tidligere ASH Arkitekter) som ble etablert i 1985. Det internasjonale og flerkulturelle teamet i NSW har i perioden 2020-21 hatt 70 medarbeidere fra 15 land og med god aldersspredning. Presentasjonen av ansatte på side 420 inneholder alle som har vært ansatt i denne perioden. Innholdet i boken fokuserer primært på firmaets fremtid, med mindre fokus på fortiden. Historien dekkes hovedsakelig ved å vise til gode og solide grunnpilarer - ikke tilbakeskuende, men heller som basis for fremtiden. Boken reflekterer også det innovative og nyskapende i prosjektene.

Boken er bygget opp under seks hovedtemaer, eller kapitler. Under de enkelte temaer er det medtatt et begrenset antall prosjekter fra arkitektmiljøets store produksjon. Enkelte prosjekter er presentert i en større sammenheng, hvor NSW først har utarbeidet en helhetsplan for et område, eller større bygning, og deretter fulgt opp med enkeltprosjekter innenfor helhetsplanen. De fleste prosjektene er presentert ganske fyldig, mens andre som enkeltillustrasjoner, eller «krydder», for å underbygge de enkelte temaene.

Utvalget av prosjektene representerer en bevisst variasjon i oppgavetyper, geografisk spredning, hjemme og ute, store og små, nye og eksisterende, samt på- og tilbygg. Prosjektene i boken spenner derfor fra Pumpehuset for fjernvarme i Svolvær på 17,5 m2 til utvidelsen av Oslo lufthavn Gardermoen på 115 000 m2.

Forlag NSW Arkitektur

Utgivelsesår 2021