Nr. 91 Stomperud

75 år i kongens klær

historien om landets lengste militærtjeneste

av (redaktør), Knut Eide (redaktør) og Oscar Garnes (redaktør).

Egmont serieforl. 2012 Innbundet

Tegneserien Nr. 91 Stomperud er en institusjon i Norge. Serien debuterte i Norsk Ukeblad 24. april 1937 og har således 75 års jubileum i år! Dette feirer vi med en praktbok som tar for seg hele seriens historie, med rikelig av seriesider fra alle de 75 årene. Samtidig presenteres seriens opphavsmenn og dens tegnere og forfattere opp gjennom historien, fra Ernst Gervin og Thorbjørn Wea, som startet serien, via bl.a. Leif Isaksen, som tegnet serien i over tredve år, til dagens forfatter og tegner Håkon Aasnes. Og vi får vite mer om alle de festlige figurene som befolker serien, som August Stomperud selv, hans beste (u)venn nr. 87, kjæresten Petra, den hissige obersten, den godlynte majoren, den lett distanserte generalen og den hissige sersjanten. Etter å ha herjet i Norsk Ukeblad i et drøyt år, dukket Stomperud & co opp i sitt eget julehefte i 1938. Juleheftet Nr. 91 Stomperud har siden kommet ut hvert eneste år (unntatt under papirrasjoneringen i 1943 og -44) og er den dag i dag en av de årlige salgstoppene blant juleheftene. Rundt 100.000 eksemplarer finner veien til de tusen hjem hver desember.

Forlag Egmont serieforl.

Genre Humor