Norske virkeligheter - diakonale utfordringer

10 år med Diaforsk

av (redaktør) og Diakonhjemmets høgskolesenter (utgiver).

Tapir akademisk forlag 2000 Heftet

Boka er både ment som en presentasjon av forskningsmiljøet ved Diakonhjemmets Høgskolesenter (DIAFORSK) og som en beskrivelse av fragmenter av den virkeligheten som dagens diakoni må forholde seg til. Artiklene i boka viser et mangfold som spenner fra teoretiske bidrag, til mer anvendt forskning som munner ut i konkrete forslag til endring. Boka blir utgitt i forbindelse med markeringen av 10-års jubileet for DIAFORSK.

Norske virkeligheter . diakonale utfordringer Denne boka presenterer bilder av ulike "norske virkeligheter". Felles for disse bildene er at de er blitt til ved Forskningsavdelingen ved Diakonhjemmets Høgskolesenter (DIAFORSK). Boka er både ment som en presentasjon av dette forskningsmiljøet og som en beskrivelse av fragmenter av den virkeligheten som dagens diakoni må forholde seg til. Artiklene i boka viser et mangfold som spenner fra teoretiske bidrag, til mer anvendt forskning som munner ut i konkrete forslag til endring. Boka drøfter aktuelle spørsmål som: Hvordan har myndighetene håndtert kirkeasyl? Er nyreligiøsiteten i Norge en konkurrent eller et supplement? Hvilke identitetsproblemer opplever utenlandsadopterte i Norge? Hvordan har utviklingen vært når det gjelder lindrende behandling til døende og hvilke etiske utfordringer reiser dette. Boka blir utgitt i forbindelse med markeringen av 10-års jubileet for DIAFORSK. Bidragsyterne har alle hatt forskningsoppgaver ved avdelingen i jubileumsåret. Flere av artiklene har vært publisert tidligere i rapporter og fagtidsskrifter, men gjennom denne samlede presentasjonen ønsker vi å gjøre dem tilgjengelig for et bredere publikum.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2000