Norske meteoritter

boken om de norske romsteinene

av (forfatter), Morten Bilet (forfatter), Øivind Thoresen (forfatter) og Rune Selbekk (forfatter).

Kunstbokforlaget Den gyldne banan 2014 Innbundet

Nå kommer praktverket NORSKE METEORITTER - om langreiste stein fra ytre verdensrom, en billedbok å drømme seg bort i. Årets lekreste gavebok for naturinteresserte!
Meteoritter er sjeldne steiner fra verdensrommet som en gang i blant faller ned på Jorden. De kan fortelle oss om Solsystemets tilblivelse, kanskje gi svar på om det finnes liv på andre planeter, og mye annet. Fra tidenes morgen er det kun funnet 16 meteoritter i Norge, men hver enkelt av dem forteller en unik historie.
NORSKE METEORITTER er den første boka om disse spennende romsteinene
med sylskarpe fotos, omtale og beskrivelse av hver enkelt meteoritt, historier, avisutklipp, tynnslip, norske meteorfotos, kometer, egne kapitler om de tre norske meteorittkraterne, om hvordan du kan gå på meteorittjakt, og om mikrometeoritter, som alle kan finne i nærmeste takrenne. Dette passer for alle aldre - bli med i jakten!
Etter det spennende meteorittfallet i Oslo 2012/2014, og ikke minst den gigantiske meteoren i Tsjeljabinsk (Russland) i fjor, har de sjeldne romsteinene preget nyhetsbildet som aldri tidligere. Verdensrommet og meteoritter er godt nyhetsstoff, og praktverket NORSKE METEORITTER presenterer for første gang dette emnet på en lettfattelig måte. Det er en påkostet originalproduksjon: luksusformat, fantastiske fotos, innbundet hard cover - årets lekreste sakprosabok!
NORSKE METEORITTER er laget i et unikt dugnadssamarbeid mellom Naturhistorisk Museum ved Rune Selbekk, meteorittekspert Morten Bilet, mineralfotograf Øivind Thoresen, og mikrometeorittforsker Jon Larsen. Boken utgis av Kunstbokforlaget DGB i begrenset opplag, kun 1000 nummererte og signerte eksemplarer.

Forlag Kunstbokforlaget Den gyldne banan

Utgivelsesår 2014