Norske gater og plasser

våre viktige byrom gjennom 200 år

av (forfatter), Guri Dahl (illustratør) og Christer Vinje Gimse (illustratør).

Press 2012 Innbundet

I Norske gater gir forfatteren og arkitekten Peter Butenschøn og fotografen Guri Dahl en enestående oversikt over de viktigste og vakreste gatene og plassene i Norge. Fra Karl Johan i Oslo til Kjerkgata i Rørøs, fra Storgata i Kirkenes til Pollen i Arendal: Norske gater tar for seg store og små, prestisjefylte og hverdagslige norske byrom over hele landet. Felles for dem alle er at de har spilt en viktig rolle både i den norske kulturen og for lokalsamfunnene som tar dem i bruk. Resultatet er en unik og rikt illustrert praktbok, som gir et levende og annerledes bilde av Norge før og nå.

Forlag Press

Dette er en riktig godbit av en bok for by-interesserte lesere. 37 norske byer, store og små, fra Vardø i nord til Kristiansand i sør, har fått sin plass her med flotte fotografier av fotografen Guri Dahl og tekst av arkitekten Peter Butenschøn, i et praktverk av en bok. Fotografisk viser boka oss både den gamle og den nye tid. Foruten helt up to date-fotografier av høyeste tekniske kvalitet, er det tatt med et utvalg sort/hvitt-bilder fra gamle dager, slik at det er mulig å se forskjellen i byutviklingen. Mange av de gamle bildene er også av gnistrende kvalitet, tatt av den tids profesjonelle fotografer.

Peter Butenschøn skriver innsiktsfullt og med stor kunnskap om den enkelte by, dens historie og særpreg. Et lengre forord om byens historie er interessant lesning. Til slutt i boka er det også 15 frittstående kortere artikler om by-relaterte emner, av forskjellige bidragsytere. Men først og fremst er dette en visuell bok, der bildene har hovedrollen.

Boka ble for meg en reise i Norges land, til mange byer jeg aldri har vært i, men som jeg nå nesten føler å ha sett litt av. En bok jeg helt klart vil anbefale andre med interesse for byene våre. Boka er trykt på tykt kvalitetspapir slik at bildene virkelig kommer til sin rett. Fargeteknisk er den også helt strålende.

• "Norsk litteraturhistorie" av Per Thomas Andersen