Norske bilhistorier

foregangsmenn, turister, norskamerikanere

Kjetil Langsæther forl. 2014 E-bok

I denne boken finnes spennende historier fra bilen barndom.
Allerede i 1826 forsøkte Eidsvoll mannen Poul Steenstrup å lage ett dampdrevet vinterkjøretøy. En kan lese historien om motorsykkelen som kom til Norge før bilen i 1895. Bilpionerene brukte bilene, ett eksempel er en kjøretur i 1896 med Norges første bil. Denne kjøreturen utgjorde forskjellen mellom liv og død for studenten som ble stygt kvestet i ulykke i Jotunheimen.

Det økende antall bruktbiler skulle avhendes i 2. hånds markedet. Få hadde brukt for noe så unyttig som en brukt bil, de var ikke lett å selge. Derfor fikk vi Norges første bil auksjon allerede i 1902. Noen kvinner brukte bil tidlig, men sletts ikke mange. I tillegg til å lese om de kvinnelige pionerene, finnes historien om Camille Clifford. Hun var verdenskjent i sin samtid og støttet sin engelske lord sønn i tykt og tynt. Nærmere en norsk askepott er det vanskelig å komme.

I 1903/1904 var det mulig å vinne bil på lotteri med 1 krone som innsats. Vinnerne av bilene hadde ikke bruk for premien, derfor ble gevinstene solgt for en billig penge. I 1905 kom den første drosjen til Oslo, en av verdens mest primitive biler ble forsøkt satt inn i prøvedrift.

En del av boken er viet turister som tok med bilen til Norge på ferie. Ett eksempel er den handikappede bilturisten Henry Thobro. Han startet i København og kom seg helt til Namsos i 1903.
Flere utvandrede nordmenn har satt spor etter seg av betydning for bilens utvikling. Norsk fødte Hans Hansen deltok i ett av de mest betydningsfulle billøp i historien, verdens rundt løpet fra New York til Paris i 1908. Dette til tross for at Hans Hansen ikke kunne kjøre bil. Anton Westgard en annen nordmann var stifinner i USA. Han kjørte USA på kryss og tvers og fant kjøreruter som dannet grunnlaget for det amerikanske highway systemet. Er noen av heltene en kan lese mer om i boken.
Bilhistorikeren Kjetil Langsæther (f. 1968)er utdannet sivilingeniør fra Norges Tekniske Høgskole.

Forlag Kjetil Langsæther forl.

Utgivelsesår 2014