Norskdidaktikk

ei grunnbok

av (redaktør).

Universitetsforlaget 2009 Innbundet

12 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Boka gir en innføring i rammer og retningslinjer, strategier og metoder for norskundervisning i grunnskolen.
Norsklærerens rolle blir drøftet i forhold til fagutvikling, fagsyn og læringssyn, med spesielt blikk for barn og unges oppvekstvilkår og språkutvikling. Forfatterne kopler norskfaglig basisstoff til aktuelle språkpedagogiske og litteraturpedagogiske innfallsvinkler.

Boka gir blant annet en innføring i den første lese- og skriveopplæringen, den omhandler vurdering i norskfaget og IKT som verktøy.

I denne tredje utgaven er stoffet gjennomgått og oppdatert mot ny forskning og praksis i pakt med KL06 sine nye føringer for norskfaget.

Bokas bidragsytere er dyktige fagfolk som jobber med norskfaget i grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Sør-Trøndelag: Jon Smidt, Inge Moslet, Thoralf Berg, Peer Harry Bjørkeng, Ingrid Rygg Haanæs, Harald Morten Iversen, Ann Sylvi Larsen, Rutt Trøite Lorentzen, Synnøve Matre, Sture Nome, Dagrun Kibsgaard Sjøhelle, Randi Solheim, Anne Charlotte Torvatn, Beret Wicklund og Arne Johannes Aasen.

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2009

Format Innbundet

ISBN13 9788215013756

EAN 9788215013756

Språk Norsk bokmål Nynorsk

Sider 471

Utgave 3

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • Begynneropplæringen - fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning
  • Eleven som aktør - fokus på elevens læring og handlinger i skolen
  • Tekst i tid og rom - norsk språkhistorie
  • Kan læring planlegges? - arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor?
  • Doktor Judy Moody
  • Løp, mann - roman
  • Språkmøte - innføring i sosiolingvistikk
  • Språklig samhandling - innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse
  • Elevens tekst - et utgangspunkt for skriveopplæring
  • Elevens verden - innføring i pedagogisk psykologi
  • To eller flere - basiskunnskaper i gruppepsykologi
  • Judy Moody spår framtiden
Alle bokanbefalinger for dette verket