Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945-2000

en studie av utdanningstenkningen i norske partiprogrammer

av (forfatter), Per Eivind Kjøl (forfatter), Alf Inge Wallum (forfatter), Rolf Th. Tønnessen (forfatter) og Nina Volckmar (forfatter).

Cappelen Damm akademisk 1999 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Hva har partiene til enhver tid ment om de utdanningspolitiske hovedspørsmålene? Hvilke temaer eller saker er tillagt størst betydning? Hvordan har tenkningen endret seg fra 1945 og fram til 2000? Hvilke konfliktstrukturer og allianser har vi sett?


Norsk utdanningspolitisk retorikk består av tre separate studier som til sammen gir et detaljert bilde av retorikken i de politiske partienes programmer fra 1945 til 2000. De beskriver og analyserer hva partiene sier om utdannings- eller opplæringsspørsmål. Studiene sier ingen ting om hvordan partiene har handlet i praktisk politisk virksomhet.


Hva har partiene til enhver tid ment om de utdanningspolitiske hovedspørsmålene? Hvilke temaer eller saker er tillagt størst betydning? Hvordan har tenkningen endret seg fra 1945 og fram til 2000? Hvilke konfliktstrukturer og allianser har vi sett? Har avstanden mellom partiene minket eller økt? Dette er noen hovedspørsmål som boken søker å gi svar på. En annen viktig dimensjon er spørsmålet om retorikken gir uttrykk for ønske om kontinuitet og stabilitet, eller om oppbrudd og fornyelse er det som har stått i fokus. De tre studiene er Per Eivind Kjøl og Alfred Oftedal Telhaug: Norsk skolepolitikk i etterkrigstida. Skole- og utdanningspolitikk i partiprogrammene fra 1945 til 1977, Alfred Oftedal Telhaug, Alf Inge Wallum og Rolf Th. Tønnessen: En ny skolepolitikk? En analyse av utdanningspolitikken i partiprogrammene 1981 - 1989, og Nina Volckmar og Alfred Oftedal Telhaug: Børs eller katedral? En studie av norsk opplæringspolitikk i partiprogrammene fra 1993 og 1997. Den første av studiene er tidligere gitt ut på Universitetsforlaget, mens de to siste bare har foreligget som lokalt produserte stensilutgaver. Nå samles de i en felles bokutgave med sikte på å gjøre dem tilgjengelige for det nasjonale forskersamfunnet og en bredere leserkrets. Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945 - 2000 er en bok for alle som interesserer seg for utdanningsspørsmål, enten det er i studie, eller som alminnelig, samfunnsbevisst borger.

Bokdetaljer

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 1999

Format Heftet

ISBN13 9788245608236

EAN 9788245608236

Omtalt tid 1945-1999

Språk Bokmål

Sider 381

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket