Norsk ost

fra ystekar til ostebord

Tun 2008 Innbundet

Boken gir en innføring i norske meieriproduserte oster. Forfatteren tar for seg 20 ulike oster og forteller om den geografiske og historiske opprinnelsen, om utvikling og fremstilling av disse, og om deres egenart. Han forteller også om næringsinnhold og om kvalitetsbedømmelse av ostene. Boken inneholder også oppskrifter. Har litteraturliste og register.

Norsk ost - opprinnelse, framstilling og bruk En bok for oste-elskere! Spekket av kunnskap og historie for de som ønsker å vite hva de kjøper, og for de som vil briljere med de gode fortellingene fra norsk ostehistorie. Dette er en unik guide til norske oster. Ukjente historier - for de fleste - og overraskende og ikke minst interessante fakta fra norsk ostehistorie. Det er også en nyttig bok: Hva kan du kreve når du kjøper ost? Hvordan skal de ulike ostene være og hvordan skal de best oppbevares? Grunnregler for anretning av ost - hvilke passer sammen, og hvor mye skal du beregnet? Og ikke minst: Hva skal du servere til? Forfatterens ønske er å bidra til å føre gamle og nye oste-tradisjoner videre, og med denne boken er mulighetene til å lykkes absolutt tilstede! Om forfatteren Anders Oterholm (1934) var ferdig utdannet ved Norges Landbrukshøgskole i 1963. Etter fire års videreutdanning (Dr. philos. i Food Science) i USA, ble han i 1967 hentet hjem til Norge for å overta hovedansvaret for kvalitet og utvikling av ost innen TINE (Norske Meierier). Dette holdt han på med til han gikk av med pensjon i 2000. I tillegg kan nevnes: Professor II i meieriteknologi ved NLH/UMB. Internasjonalt arbeid med standardisering av melk og melkeprodukter. Formann i FN's ekspertkomité for melk og melkeprodukter. Har vært med på å bygge opp eksporten av norsk ost til Japan og USA.

Forlag Tun

Utgivelsesår 2008