Norsk økonomi i det nittende århundre

av (forfatter) og Ola Honningdal Grytten (forfatter).

Fagbokforlaget 2000 Innbundet

Boken analyserer den økonomiske utviklingen i Norge i det nittende århundre. Forfatterne drøfter også utviklingen i de viktigste næringene, jordbruk, skogbruk, fiske skipsfart, handel og den gryende industrien. Boken dekker behovet for en oppdatert lærebok i norsk økonomisk historie for 1800-tallet på universitets og høyskolenivå. Har stikkordregister, personregister og litteraturliste.

Boken beskriver og forklarer den økonomiske vekst i Norge fra 1814 og frem til og med 1900. Det legges vekt på strukturelle forandringer, institusjonelle forhold og den realøkonomiske utvikling. Et sentralt tema i boken er økonomisk politikk som tilrettelegger for økonomisk vekst, herunder etablering og utbygging av et eget pengesystem, handelspolitikk, vekstfremmende næringspolitikk og investeringer i infrastruktur. Boken tar også sikte på å kartlegge og forklare det norske konjunkturforløpet på 1800-tallet. Boken dekker behovet for en oppdatert lærebok i norsk økonomisk historie på høyskole- og universitetsnivå. Fritz Hodne er professor ved Institutt for økonomisk historie ved Norges Handelshøyskole. Han har publisert en rekke bøker i økonomisk historie, blant andre Norges økonomiske historie 1815-1970 (1981) og Norsk økonomi 1900-1990 (1992) sammen med Frode Grytten. Ola Honningdal Grytten er førsteamanuensis ved Institutt for økonomisk historie ved Norges Handelshøyskole. Han har publisert artikler i norske og internasjonale vitenskapelige tidsskrift og er medforfatter av bøker i økonomisk historie.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2000