Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken handler om ulike perspektiver på undervisning, læring og danning, og noen utvalgte sider ved lærerutdanningsdidaktikkens hva, hvordan og hvorfor. Målgruppen er hovedsaklig de som jobber innenfor lærerutdanningen, øvingslærere og lærerstudenter. Den er også relevant for politikere og beslutningstakere innenfor denne type arbeidsområde. Har litteraturlister.
Omtale fra forlaget
I forbindelse med reformen i norsk høyere utdanning i 2003 har det blitt satt et spesielt fokus på lærerutdanningen. Det snakkes faktisk om en helt ny lærerutdanning, en utdanning som blant annet skal bli mer profesjons- og praksisrelevant enn før. Lærerutdannerne av i dag er forskningsorienterte og opptatt av forskningsresultater som basis for egen virksomhet. Denne artikkelsamlingen formidler noe av det vi har forskningsmessig belegg for å anbefale når det gjelder lærerutdanningsdidaktiske tilnærminger, og hvilke rammemessige forutsetninger som skal til for at et optimalt resultat kan forventes.
Boka er skrevet for lærerutdannere, øvingslærere og lærerstudenter, og politikere og beslutningstakere innenfor området.
Artikkelforfatterne kommer fra ulike lærerutdanningsinstitusjoner og representerer ulike fag og fagtradisjoner. Samtlige forfattere har forsket på problemstillinger knyttet til det temaet som tas opp.
Sentrale temaer i boka er:
- Kvalitetssikring av profesjonsstudiene.
- Praksisveiledningen og dens didaktikk.
- De nye innholdskomponentene begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
- Det tidsaktuelle temaet mobbing.
- Forskning og pedagogisk utviklingsarbeid.
- Danningsbegrepet.
- Lærerutdanneren som yrkesmodell.
- Fleksible læringsformer.
- Studentoppfølging.
- Nyere evalueringsformer.
Forlag Høyskoleforlaget
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9788276345308
EAN 9788276345308
Språk Bokmål
Sider 271
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket