Norsk innvandringshistorie. Bd. 1

i kongenes tid 900-1814

av (forfatter), Sølvi Sogner (forfatter) og Knut Kjelstadli (redaktør).

Pax 2003 Innbundet

Dette bindet tar for seg norsk innvandringshistorie fra 900 til 1814. Du får høre om det norske kongedømmet, om bjarmer, samer og kvener på Nordkalotten, om innenlandske og utenlandske undersåtter av Norges konge, islendingers posisjon i landet, tyske skomakere og kjøpmenn, utenlandske geistlige og alle de innvandrende aristokratene. Boka tar også for seg enkeltpersoner bl.a. den irskfødte Harald Gille og den holsteinskættete Hartvig Krummedike og sønnen Henrik. I del 2 ser vi hvordan den nye norske industrien ofte ble starte av driftige innvandrermenn. Vi får høre om hollendertid og skottetid, samt mer kjente perioder som hansatid og dansketid. Har register og litteraturliste.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2003

Serie Norsk innvandringshistorie. 1-3. Bindene selges også enkeltvis (1)

Omtalt tid Middelalderen 1800-tallet 1700-tallet 1600-tallet

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2003

• "Norsk innvandringshistorie. Bd. 2 - i nasjonalstatens tid 1814-1940" av Einar Niemi
  • "Øyne i Gaza" av Mads Gilbert
  • "Professor Andersens natt - roman" av Dag Solstad