Norsk fysikalsk medisin

av (redaktør), Andriy Melnykov (illustratør) og Yngve Steensæth (illustratør).

Fagbokforlaget 2007 Innbundet

Boka tar bl.a. for seg muskel- og skjelettlidelsenes omfang, klinisk undersøkelsesmetodikk, behandlingsmetoder og trygde- og forskningsmedisin. Den omtaler også kroppens ulike regioner og beskriver regionenes funksjonelle anatomi. De fleste viktige lidelser innen fysikalsk medisin er omtalt, og det er lagt vekt på diagnostiske kriterier og supplerende undersøkelser. Det gis konkrete behandlingsforslag ved hver enkelt diagnose. Har stikkordregister.

Dette er andreutgaven av denne populære basisboken i fysikalsk medisin. Den er gjennomgående oppdatert og revidert med noen nye kapitler. Første del omtaler forekomst, sener, ledd, muskulatur og smerte. Trygdemedisindelen er oppdatert ifølge ny lovgivning og innføringen av NAV. Kliniske undersøkelser, vurdering av funksjon og behandling danner overgangen til andre del av boken, som har en problemorientert tilnærming og omtaler kroppens ulike regioner. Muskelsmerter, subjektive helseplager og muskel- og skjelettproblemer hos barn og unge avslutter boken. Hvert kapittel avsluttes med en oversikt over viktige nettadresser, guidelines, referanseverk og oversiktsartikler. Bokens målgrupper er medisinerstudenter, fysioterapistudenter, allmennpraktikere og leger under spesialistutdanning i fysikalsk medisin og rehabilitering. Niels Gunnar Juel er seksjonsoverlege for poliklinikken ved avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, Ullevål universitetssykehus.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007