Norsk fonetikk i et klinisk perspektiv

av (forfatter), Hanne Gram Simonsen (forfatter) og Øydis Hide (forfatter).

Novus 2021 Heftet

Norsk fonetikk i et klinisk perspektiv gir en grunnleggende innføring i norsk fone.tikk, basert på nyere forskning og klinisk erfaring med ulike typer talevansker hos barn og voksne.
Hovedvekten er lagt på den artikulatoriske fonetikken, men også grunnleggende akustiske begreper og analysemetoder er inkludert.
Sentrale fonetiske begreper er beskrevet og forklart med utgangspunkt i «normal» eller typisk uttale, i tillegg til å være illustrert med eksempler fra ulike typer fonetiske og fonologiske avvik. Ved hjelp av fonetiske instrumenter har vi undersøkt tungens bevegelser i munnen når vi snakker, og vist hvordan det er stor individuell variasjon i uttalen av samme språklyd, også innenfor samme dialekt. Det betyr at det er flere måter å oppnå det samme auditive resultatet på. Både transkripsjon og ulike instrumentelle metoder til registrering og analyse av språklyder er grundig presentert, og boken inneholder også en omfattende ordliste med definisjoner av fonetiske begreper.
Boken er spesielt innrettet mot logopeder og logopedistudenter, og kan også leses med utbytte av alle som er interessert i norsk fonetikk.

Forlag Novus

Utgivelsesår 2021