Norsk Arbeidsmandsforbund 1980-2020

makt og motstand i hyperkapitalismens tid

Pax 2021 Innbundet

Helt siden begynnelsen i 1895 gikk Norsk Arbeidsmandsforbund foran og organiserte ufaglærte arbeidere, og i 1955 kalte statsminister Einar Gerhardsen forbundet selve «banebryteren for fagbevegelsen».

Denne boken handler om Arbeidsmandsforbundets historie etter 1980. Tiden rundt 1980 markerte inngangen til en ny epoke i fagbevegelsens historie. Både i Norge og på en større internasjonal arena var det tradisjonelle industrisamfunnet i ferd med å gå i oppløsning, og man var på vei inn i det som er blitt kalt hyperkapitalismens tid.

Vi følger forbundets manøvrering gjennom dette nye landskapet - gjennom 1980-årenes markedsliberaliseringer, 1990-årenes europeiske integrasjon og det nye årtusenets utvikling av et svært åpent internasjonalt arbeidsmarked etter østutvidelsen av EU i 2004. Underveis ble forholdet mellom det tradisjonelt radikale Arbeidsmandsforbundet og Arbeiderpartiet satt på store prøver.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2021