Norsk 1 fra Cappelen Damm

Grunnbok

av (forfatter), Steffen R. M. Sørum (forfatter), Sylvelin Vatle (forfatter) og Karine Aambø (forfatter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

NORSK 1 Grunnbok fra Cappelen Damm er skreddersydd for begynnerleseren. Boka har en oversiktlig og enkel struktur, og et lekent og barnevennlig uttrykk. Elevene blir kjent med gjennomgangsfigurene Snipp, Snapp og Snute, tre dyr med menneskelige egenskaper, som vil følge dem gjennom hele det første skoleåret.

Boka er delt inn i ti kapitler med temaer tilpasset alderstrinnet:

1. Venner

8. Eventyr

9. Vi feirer

10. Les med meg

Lesing og leselyst

Boka har et stort og variert tekstutvalg som motiverer elevene til lesing, og som gir leselyst. Mange av tekstene er det naturlig å bruke til høytlesing og samlesing, som utgangspunkt for felles tekstopplevelser. Flere av tekstene ivaretar de nye tverrfaglige temaene til fagfornyelsen.

Differensiering

Hvert kapittel har tilpassede og nivådifferensierte tekster.

Ord og begreper

Boka legger opp til eksplisitt arbeid for å øke elevenes ordkunnskap og begrepsapparat.

Muntlighet

Mange oppgaver åpner for muntlig aktivitet, som samtale, stille spørsmål, lytte og lage enkle presentasjoner.

Skriving

Det finnes mange små og store skriveoppgaver knyttet til tekstene. Flere av disse legger opp til at elevene skal arbeide videre med tekstskaping utenfor boka.

Kjerneelementene i norskfaget og de tverrfaglige temaene er ivaretatt.

Boka er naturlig å bruke sammen med, og som et supplement til, NORSK 1 Bokstavbok fra Cappelen Damm og vil gi elevene mange fine leseopplevelser i begynneropplæringen.

Boka kan brukes sammen med SKOLEN fra Cappelen Damm.

NORSK 1 Grunnbok - for lesetrening og gode leseopplevelser!

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202575991