Normaliseringsarbeid og ambivalens

bofellesskap som omsorgsarena

av (forfatter), Mårten Söder (forfatter), Willy Lichtwarck (forfatter) og Tone Magnussen (forfatter).

Universitetsforlaget 1998 Heftet

Boken setter søkelyset på hva som karakteriserer bofellesskap - som boform og som arena for utøving av omsorg. Boken er basert på en kvalitativ studie av bofellesskap for personer med utviklingshemning, men har relevans til andre typer omsorgsrelasjoner. Med litteraturliste.

Institusjonsavviklingen på 1980- og 1990-tallet har endret hverdagen for mange. De fleste som før bodde i institusjon har fått sitt eget "hjem", og hjemmet er blitt en arena for omsorgsutøving. For personer med utviklingshemning er det særlig bofellesskapet som er blitt det dominerende alternativet til institusjonsomsorgen. Hva er det som karakteriserer slike bofellesskap - som boform og som arena for utøving av omsorg? Det er dette spørsmålet boka behandler. De trekk ved omsorgsarbeidet som boka forteller om vil man kanskje finne i nesten alt omsorgsarbeid. Dette gjør boka aktuell langt ut over omsorgen for personer med utviklingshemning - både for aktive omsorgsutøvere, for studenter ved helse- og sosialarbeiderutdanninger, og for fagpersoner.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1998