Norge og Sovjetunionen 1917-1955

en utenrikspolitisk dokumentasjon

av (redaktør), Institutt for forsvarsstudier (utgiver) og Det russiske vitenskapsakademi. Institutt for verdenshistorie (utgiver).

Cappelen 1995 Innbundet

Boken inneholder en omfattende samling dokumenter fra norsk og russisk UD som belyser forholdet mellom Norge og Sovjetunionen i perioden 1917-55. De aller fleste dokumentene offentliggjøres for første gang. Boken har også med en biografi som omfatter alle navn som er nevnt i dokumentene eller kommentarene, samt liste over dokumentene og emneregister.

En utenrikspolitisk dokumentasjon Det første større konkrete resultat av åpnede Moskva-arkiver og forskningssamarbeidet som har tatt form mellom norske og russiske historikere de senere år, foreligger nå i bokform. En omfattende samling dokumenter fra norsk og russisk UD som belyser det utenrikspolitiske forholdet mellom Norge og Sovjetunionen i perioden 1917-1955. Et unikt prosjekt, både i norsk og internasjonal sammenheng, som gir oss et enestående innblikk i russisk/sovjetisk tenkning overfor et mindre naboland og i norske holdninger overfor daværende Sovjetunionen. De aller fleste dokumentene offentliggjøres for første gang.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1995