Nordnorsk forfatterlags antologi Helt øverst bak havet

av (redaktør) og Nordnorsk forfatterlag (utgiver).

Margbok 2007 Heftet

Boka inneholder dikt, essay, korttekster, viser, noveller og sakprosa fra 20 forfattere med tilknytning til Nord-Norge. Antologien er utgitt i forbindelse med Nordnorsk forfatterlags 35-års jubileum.

Nordnorsk Forfatterlag feirer sitt 35-års jubileum ved å gi ut en ny og spennende antologi. Laget viser dermed at de er sprell levende og at forfattere i landsdelen fortsatt har en sterk kraft og mye å fortelle. Antologien presenterer verker av over 20 forfattere med tilknytning til den nordlige landsdel. I tillegg er boken illustrert med spennende fotografier fra forfatterlagets medlemmer. Tittelen, Helt øverst bak havet, er hentet fra Unni Bjerke Gamst sitt dikt, Vest-Finnmark, og står som symbol på den vilje og kraft som finnes i natur og kultur i det nordlige landskap. Helt øverst bak havet er blitt en herlig blanding av erfarne, kjente forfattere og unge, nye stemmer. Aldersspredningen er også stor, fra 27 til 83 år. Sjangermessig spenner boken over en rekke litterære uttrykk; dikt, essay og korttekster, viser, noveller og sakprosa. Kjell Fjørtoft og Eivor Bergum deler sjenerøst av sine erindringer fra Finnmark. Tor Eystein Øverås beskriver sitt arbeid med romanen og reiseskildringen "Til. en litterær reise", mens Ann Helene Arntzen og Ingeborg Arvola presenterer nye og sterke noveller. Her finner du dikt av Liv Lundberg, Kirsti Blom, Marry Ailonieida Somby, Kjellaug Råd Johnsen, Liv Rogstad, Irene Larsen, Anne Osvaldsdatter Bjørkli, Lene E. Westerås, Olava Bidtnes, Tarald Stein og Unni Bjerke Gamst. Det er kortprosa av Margunn Hageberg, Ellisiv Lindkvist, Annie Krog og Anita Arildsdatter Pedersen. Sakprosaen står Dag Ove Johansen for, mens Ragnar Olsen presenterer visedikterens kunstform. Det er nå gått 10 år siden laget sist ga ut en felles antologi, og derfor den første i dette millennium. Helt øverst bak havet presenterer et litterært mangfold. Fra et uttall av ståsteder, og med uensartede kulturelle erfaringer, forteller forfatterne sine historier med glød og entusiasme, med frekkhet og djervt pågangsmot. Redaksjonen har bestått av Sylvi Inez Liljegren (redaktør), Morten Wintervold, Kjersti Kollbotn, Lene E. Westerås og John Gustavsen. Antologien viser at det fortsatt finnes en vital fortellerglede, Helt øverst bak havet.

Forlag Margbok

Utgivelsesår 2007