Nordmenn i Fremmedlegionen fra 1831 til 2017

Historie & kultur 2017 Innbundet

Ingen militær avdeling er omgitt av flere myter og mer mystikk enn den franske Fremmedlegionen. Den ble opprettet i 1831 for å beskytte de franske koloniene i Afrika, og har senere fungert som et maktmiddel for franske interesser i koloniene.
Fremmedlegionen har opp gjennom årene skapt seg et ry som en eliteavdeling som kan settes inn hvor som helst i verden. Det unike med Fremmedlegionen er at den består av menn fra mange ulike land. Ofte er dette menn som ønsker å legge fortiden bak seg. Fremmedlegionen tilbyr disse en ny identitet, og til gjengjeld krever den at legionærene er lojale og at de i ytterste konsekvens ofrer livet for Fremmedlegionen.
Fra midten av 1800-tallet og fram til i dag har flere hundre nordmenn vært legionærer. De deltok blant annet i Frankrikes kolonisering i Afrika, Asia og Midt-Østen, i Krim-krigen, under første og andre verdenskrig, i Vietnam og i Algerie. Under Gulf-krigen, krigen på Balkan, i Afghanistan og i Afrika har nordmenn de seneste årene kjempet for Fremmedlegionen.
Tjenesten i Fremmedlegionen er brutal og hard. Likevel velger mange norske gutter og menn å verve seg for minst fem år. Denne boken forteller historien om noen av disse norske eventyrerne.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2017