Nordmenn i dødsleirene

tusen norske soldater døde i den amerikanske borgerkrigen = Norwegian soldiers in the prison camps during the American civil war

Emigrantforl. 2005 Heftet

Over 6000 norske immigranter deltok i den amerikanske borgerkrigen. Boka gir et innblikk i hva de soldatene som blei tatt til fange gjennomgikk i sørstatenes fangeleirer. Den forteller også om tortur og mishandling som foregikk i nordstatenes fangeleirer, og gjengir beretninga til oberst Ole Johnson Skipnes som klarte å rømme under en fangetransport.

Flere hundre norske soldater satt i grusomme fangeleirer under den amerikanske borgerkrigen 1861-65. Bare i én av dem, Andersonville, døde nærmere hundre norske. Det fremgår av den nye boken .Nordmenn i dødsleirene. skrevet av Torbjørn Greipsland Nordmennenes skjebne i fangeleirene er fullstendig fortiet i de sentrale bøkene om nordmenn i USA utgitt på norske forlag. Heller ikke har de nevnt at tusen av de 6000 norske soldatene som deltok, døde, og at en rekke andre kom hjem skadet for livet. Omtalen er konsentrert om helten oberst Hans Heg. Fordi det er fortiet har Greipsland gjengitt beretningene til Bjørn Aslaksen fra Rauland og Ole Steensland fra Ryfylke, som begge satt i flere måneder i fangeleiren Andersonville, og overlevde. Behandlingen som de og de andre fangene fikk, var grusom. Bare på én måned døde 4.000 fanger i dette fengslet, ifølge boken. Også beretninger fra nordstatenes like grusomme fangeleirer er med i boken. Dessuten er for første gang i noen norsk så vel som amerikansk bok, trykt den dramatiske fortellingen til oberst Ole Skipnes fra Holla i Telemark, som rømte fra toget på vei til Andersonville, og overlevde én måned på flukt i fiendeland. Navn på 117 norske soldater i fangeleiren Andersonville er nevnt. Dessuten er gjengitt en rekke brev skrevet under borgekrigen av norske soldater. Og et par kjærlighetshistorier. Direktør Knut Djupedal ved Norsk Utvandrermuseum har skrevet forordet. En tredjedel av bokens tekst er også på engelsk.

Forlag Emigrantforl.

Utgivelsesår 2005