Nordiske skolesjefer

aktører i en brutt kjede

av (redaktør), Elisabet Nihlfors (redaktør) og Jan Merok Paulsen (redaktør).

Fagbokforlaget 2017 Heftet

Hvem er skolesjefen? Hvilken rolle spiller skolesjefen?
Hvis vi følger kjeden fra klasserommet og læreren og fortsetter forbi rektor, kommer vi til skolesjefen. Til tross for at det benyttes forskjellige stillingstitler, vil en skolesjef være en kommunal tjenestemann med ansvar for grunnskolen innenfor den enkelte kommune. Videre er skolesjefen overordnet leder for rektorene og koblet til et kommunalt politisk utvalg med ansvar for grunnskolesaker. I et forsøk på å forstå endring i skolen kommer vi derfor ikke utenom skolesjefen.
Denne boken handler om skole og utdanning sett fra skolesjefens, kommunale skolepolitikeres og skolelederes perspektiver i Sverige, Danmark, Finland og Norge. Lokaldemokratiet er en kjernekomponent i de nasjonale systemene i Norden, og målet med denne boken har vært å se på om lokale diskurser avviker fra nasjonal politikk og transnasjonale påvirkninger. Og her finner vi skolesjefen i en nøkkelposisjon.
Boken er en bearbeidet og tilpasset oversettelse av Nordic Superintendents: Agents in a Broken Chain (Springer 2016).
Boken er skrevet for fagområdene utdanningsledelse og skoleledelse. Den er velegnet for studier i utdanningsledelse og offentlig styring og for de nasjonale rektorutdanningene.
Bokens redaktører er:
Lejf Moos, DPU, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet, København
Elisabet Nihlfors, professor i pedagogikk med faglig orientering mot skoleledelse og dekan for fakultet for utdanningsvitenskap ved Uppsala universitet
Jan Merok Paulsen, førsteamanuensis ved Fakultet for Lærerutdanning og Internasjonale Studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2017