Norden og Europa

fagtradisjoner i nordisk etnologi og folkloristikk

av (redaktør) og Bente Gullveig Alver (redaktør).

Novus 2000 Innbundet

Den 28. Nordiske etnolog- og folkloristkongress ble avviklet på Hankø i Østfold i mai 2000. Her foregikk en kritisk diskusjon om fagenes fortid og fremtid, om tradisjoner og praksis, om perspektiver og kunnskapsbasis. Gamle og nye empiriske interessefelt ble brettet ut, metoder og teoretiske innlån i fortid og nåtid ble debattert og vurdert, og fagenes kurs fremover antydet. Det overordnede temaet var Norden og nordiske fagtradisjoner, med forholdet til Europa og europeisk etnologi som ett av de sentrale fokus. Hva innebærer betegnelsen europeisk etnologi og hvordan ser våre europeiske kolleger på oss? Boken inneholder et redigert utvalg av de ca. 70 foredragene på kongressen, inklusive synspunkter fra innbudte forskere fra Tyskland, Frankrike, Estland, England, USA og Israel.

Den 28. Nordiske etnolog- og folkloristkongress ble avviklet på Hankø i Østfold i mai 2000. Her foregikk en kritisk diskusjon om fagenes fortid og fremtid, om tradisjoner og praksis, om perspektiver og kunnskapsbasis. Gamle og nye empiriske interessefelt ble brettet ut, metoder og teoretiske innlån i fortid og nåtid ble debattert og vurdert, og fagenes kurs fremover antydet.Det overordnede temaet var .Norden og nordiske fagtradisjoner., med forholdet til Europa og europeisk etnologi som ett av de sentrale fokus. Hva innebærer betegnelsen .europeisk etnologi. og hvordan ser våre europeiske kolleger på oss?Boken inneholder et redigert utvalg av de ca. 70 foredragene på kongressen, inklusive synspunkter fra innbudte forskere fra Tyskland, Frankrike, Estland, England, USA og Israel.

Forlag Novus

Utgivelsesår 2000

Serie Occasional papers from The Department of Cultural Studies, University of Oslo (2)

Omtalt sted Norden

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk Svensk