Nissen på Fagerholt

av (forfatter) og Egil Torin Næsheim (illustratør).

Ask 2000 Innbundet

I gamle dager fantes det nisser på nesten alle gårder og småplasser. De levde helst i fjøset og i stallen. Dette er historien om nissen Knit, hesten Brunen og bonden Jonas som bor på gården Fagerholt i Iddefjorden. Det viser seg at Knit må orde opp i litt av hvert på gården, både for mennesker og dyr.

I dag tror barna at julenissen er den eneste nissen som fins. Men de som levde i gamle dager, de visste bedre. I hvert fall om de hadde øynene med seg. På nesten alle gårder og småplasser fantes det nisser. De bodde helst i fjøset eller i stallen, sammen med hesten og kuene.
Dette er en bok for barn i alle aldre som setter pris på den gode fortelling.#11;Toril Brekke har plassert nissen i et historisk miljø på Fagerholt ved Iddefjorden. Her hadde stenhoggerne sin gullalder i første del av 1900-tallet midt i et tradisjonsrikt bondesamfunn.#11;Egil Torin Næsheims flotte illustrasjoner gjenskaper og gir liv til nissen i et miljø og et landskap som aldri tidligere er blitt vist for barn.

Forlag Ask

Utgivelsesår 2000