Night eyes

Trude Viken

av (annet), Fabiola Alondra (forfatter), Jane Harmon (forfatter), Andrew J. Boyle (oversetter), Thomas Widerberg (foto), Nina Ansten (foto) og Trude Viken (illustratør).

Ansten Press og Vestfossen kunstlaboratorium 2021 Heftet

Den norske billedkunstneren Trude Viken er en kolorist uten begrensninger. Klare og eksplosive farger, virvlende hudtoner, askeaktige gråfarger i sammenblanding med lyserød, oransje, gul og glorete rosanyanser. Værlandskaper like uberegnelige som humøret. Trude Viken maler ekspressivt, og malingen er rått og tykt påført, flere centimeter ut fra lerretene.

Boken gir et innblikk i Trude Vikens kunstprosjekt NIGHT EYES. Et prosjekt bestående av 259 oljemalerier som viser en serie selvportrett, eller et utall sinnsstemninger. En imponerende katalog av ansiktsuttrykk. Eller som Klassekampen skriver: «...et kollektivt portrett av samtidens mennesker.»

Boken utgis av kunstbokforlaget Ansten Press, i samarbeid med Vestfossen Kunstlaboratorium.

Tekstbidrag ved kuratorene Fabiola Alondra og Jane Harmon, Fortnight Institute NYC og kunstneren Audrey Wollen. Redaktør og bokdesigner: Nina Ansten.

Boken er bundet som mykbind med blank UV-folie og tittelpreg på omslaget. En 8-siders utbrett viser alle Vikens 259 portretter i miniatyr.

Forlag Ansten Press Vestfossen kunstlaboratorium

Utgivelsesår 2021