Nidus

beroligende musikk for mor og barn

av (komponist), Per Kolstad (musiker), Jojje Wadenius (musiker), Per Elias Drabløs (musiker), Ottar Nesje (musiker), Per Øystein Sørensen (musiker) og Marianne Lisland (musiker).

Barneselskapet 1999 CD

CD-en inneholder Nidus, et tema av Agathe Backer Grøndal; Nidus, et tema av den norske middelalderballaden Herr Gudmund; Song; Dans : gamal springar; Ro, et tema av Sören Mülhausen; Ro, et tema av Jens Graasvoll; kortversjon av satsene. Musikken er spesielt beregnet for mor og barn, men kan også passe for andre som ønsker å slappe av til rolig musikk.

Nidus betyr "rede" og lover vakker og beroligende musikk for mor og barn, eller alle som trenger rolig musikk man kan slappe av til. Platen er først og fremst beregnet for gravide og kvinner som nettopp har født. Musikken, som er komponert av Jens Graasvoll, er i tråd med nye kunnskaper om barnets reaksjoner i mors liv. Musikken er komponert i sonate-form, og Jens Graasvoll har hentet inspirasjon fra folketoner. Vitenskapelige undersøkelser viser at barn allerede i fjerde - femte måned har utviklet evnen til å høre. Musikkstykker som blir spilt mens barnet ligger i mors mage, virker også beroligende på barnet når de spilles etter fødselen. Målet med platen Nidus er å gi barnet en god musikkopplevelse i mors mage og etter fødselen. Den Norske Jordmorforening stiller seg meget positiv til utgivelsen, og gir følgende anbefaling: "Den Norske Jordmorforening anbefaler med glede denne platen til blivende foreldre og andre som er ute etter avslappende musikk både under svangerskapet og etter at barnet er født. Vi gleder oss over en cd som har som mål å gi barnet en god musikkopplevelse både i mors mage og etter fødselen. Vuggesanger og barnesanger har lange og rike tradisjoner i vår kultur. Musikk virker avslappende og beroligende på barnet. Det er faglig erkjennelse for at barnet hører og oppfatter lyder allerede i mors liv som det siden kan kjenne igjen. Vi tror dette er musikk hele familien vil ha glede av i mange år.

Forlag Barneselskapet

Utgivelsesår 1999