Nidelva

elvelangs fra Selbusjøen til Skipakrok

av (forfatter) og Hermann Hansen (forfatter).

Forlaget Marvin 2017 Heftet

Dette er den komplette bok om Nidelva. Gjennom bokas 200 sider tar forfatterne Karl H. Brox og Hermann Hansen leserne med fra de øverste kildene i Sverige og ned til utløpet i Trondheimsfjorden. I løpet av disse ca. 175 km omtales alle de 24 broene som krysser elva og de 14 kraftverkene som vassdraget gir grunnlag for. Dette er Norges mest gjennomregulerte vassdrag.
Men Nidelva er så absolutt mye mer, her er natur i form av et rikt dyreliv, og planter og fugler fått sin rettmessige plass i boka. Visste du at det er observert 130 forskjellige fuglearter ved elvas bredder?
Næringsaktivitet har preget særlig den nedre delen av elva. Skipsbygging og annen tungindustri var lenge toneangivende. I dag er det meste at dette erstattet av annen virksomhet. Og selvsagt er Nidelva som lakseelv med. Rekorden ble satt i 1950 og er på 30,8 kg.
Nidelva er en del av vår trønderske identitet og har en naturlig plass i hjertet til alle trøndere.

Forlag Forlaget Marvin

Utgivelsesår 2017