Nevropsykiatri

av (redaktør) og Mette Garvoll Værøy (redaktør).

Gyldendal akademisk 2004 Heftet

Begrepet nevropsykiatri tar utgangspunkt både i nevrologi og psykiatri og knytter atferd til nevrologiske symptomer, i praksis symptomer assosiert med spesifikk hjerneskade eller dysfunksjon. Denne boken er bygd opp rundt aktuelle problemstillinger fra den kliniske hverdagen og forsøker å gi leseren en helhetlig forståelse av feltet. Alle bidragsyterne er spesialister på sitt område, og kommer fra Norge, Danmark og Sverige. Målgruppen for boken er de som arbeider med og har interesse for nevropsykiatriske pasienter. Har litteraturlister og stikkordregister.

Denne læreboken, som nå foreligger i 2. utgave er skrevet som en introduksjon til feltet nevropsykiatri. Begrepet nevropsykiatri tar utgangspunkt både i nevrologi og psykiatri, og knytter atferd til nevrologiske symptomer. Det er sagt at fagfeltet nevropsykiatri bygger broer mellom konvensjonelle oppfatninger av sjel og kropp og mellom den kliniske forståelsen av hva som er nevrologi og hva som er psykiatri. Boken er bygd opp rundt aktuelle problemstillinger fra den kliniske hverdagen, og egner seg for medisinstudenter, videreutdanninger i psykisk helsearbeid, for vernepleiere, kliniske sosionomer, spesialpedagoger, legemiddelkonsulenter og for allmennpraktiserende leger og psykologer.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2004